04
jul

Het grote gelijk van Koen Klooster

Was ik in een voorgaande post wat kritisch over de nagelaten boodschap van Koen Klooster? Ergens tussendoor verkondigt hij toch een grote waarheid: “Het gaat niet om technologie, maar om wat mensen ermee doen”.

Ja, ik weet het… het heeft een groot open deur gehalte. Toch raakt het de kern van een belangrijke problematiek in de telecommarkt. Bedrijven zijn namelijk vaak bar slecht op de hoogte van wat ze eigenlijk doen met telecom.

Communiceren, ja, maar hoe vaak, hoe lang, tussen wie en wat en tegen welke kosten en waarom eigenlijk? Het ‘communicerend gedrag’ van de medewerker is totaal onbekend. Terwijl dit wel de reden is om uberhaupt die mobieltjes, de VoIP-telefooncentrale met softfones en IP toestellen en het geintegreerde datanetwerk aan te schaffen.

En dat telt bij een gemiddeld bedrijf toch al gauw op tot zo’n 3% van de totale kosten. Daar mag je je toch wel van afvragen in hoeverre dat goed besteed geld is. Gelukkig doet de telecommanager dat ook.

Het probleem zit hem meer bij de telecom provider. Die krijgt steeds meer moeite ‘10% korting’ te geven, en ziet zich gedwongen om ‘de toegevoegde waarde’ te gaan verkopen. Alleen is dat best een lastige klus voor de gemiddeld zo’n 25-30 jaarige Account Executive met snelle leasebak.

Ziehier het nieuwe speelterrein voor de telecom adviseur.

Comments ( 0 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *