17
jul

Internationaal bellen

Enige tientallen jaren geleden was bellen naar het buitenland buitensporig duur. Je betaalde guldens (oudhollandse floreinen) per minuut om overzee te bellen. In het jaar 2006 is bellen met een ouderwetsche vaste telefoon een stuk goedkoper geworden, maar betaal je voor bellen en gebeld worden in het buitenland op je mobieltje de dubbele hoofdprijs. Hoe is dit nou mogelijk, terwijl we praten over moderne efficiente techniek, een markt vol nieuwe concurrerende bedrijven en steeds meer ‘belvolume’ door verdere internationalisering?

Er is de afgelopen tijd al heel wat afgediscussieerd over het wel en wee van regulering van ‘roaming’, ofwel het dwingend naar beneden bijstellen van deze tarieven door de overheid of regulateur. Laten we daar verder niets aan toevoegen, behalve de vraag: hoe is het mogelijk dat hiervoor ingrijpen noodzakelijk is?

Mevrouw Viviane Reding, de Europees Commissaris van Informatiesamenleving en Media (…), is tot de conclusie gekomen dat de groei in de telecomsector aangezwengeld moet worden door de concurrentiedruk te verhogen. Tja…

Om de aandacht van de telecomjongens te krijgen, roept ze alvast dat ze overweegt de grootste bedrijven mogelijk gedwongen op te splitsen in een infrastructuurbedrijf en een service-provider. Oude discussie, maar een oude truc die blijkbaar nog steeds werkt om de aandacht te krijgen.

Belangrijker is haar voornemen (of is het nog een vaag idee?) om op Europees niveau een Telecomregelaar in te stellen. Een EurOPTA, zeg maar. Haar redenatie snijdt hout:

“Variaties in de regelgeving zijn nu een obstakel voor de interne markt en effectieve concurrentie. Dat is onacceptabel.” En verder constateert ze dat de regels natuurlijk fantastisch hebben gewerkt en dat voor een derder geen regelgeving meer nodig is. Welk derde vraag ik me dan meteen af?

Ik houd niet van teveel geregel door (semi-)overheidsinstellingen. Maar terugkijkend naar het internationaal bellen, is hier wel degelijk een grote bezem nodig.

Ooit aan uw mobiele provider gevraagd om een internationaal contract voor uw internationale bedrijf? Of voor uw vaste telefonie? Kon het? Nee!!
Steevast krijgt u een stapel ‘nationale’ contracten, met nationale prijsplannen en nationale voorwaarden etc. met een nietje er doorheen. En prijsvoordeel? Da’s lastig… Een enkele factuur dan? uhh… da kannie….

Door de gefragmenteerde regelgeving op het gebied van telefonie, door de verschillende snelheden van liveralisatie in de diverse Europese landen, is het voor telecomproviders gewoonweg onmogelijk aan deze vraag te voldoen. Wat dat betreft: driewerf hoera voor Redding!

En het kan wel; een internationaal “VPN” is prima vanuit Nederland aan te schaffen.

Comments ( 1 )

Laat een reactie achter op Bart Mulckhuijse Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *