24
dec

KPN let op de kleintjes

Winkelen in telecomland

Winkelen in telecomland

Onze nationale grootgrutter gaf met deze slogan de boodschap aan haar klanten dat ook de kleine prijsjes voor de kleine boodschappen helemaal scherp stonden. We vonden namelijk met zijn allen dat het assortiment en de kwaliteit prima in orde waren, maar dat je wel een dubbeltje teveel betaalde. Of een paar Euro, alles bij elkaar opgeteld. Of het ook werkelijk goedkoper is geworden, kan ik niet zeggen. Ik heb wel de indruk dat er serieus naar werd gekeken.

Die indruk kreeg ik afgelopen week trouwens ook van onze andere nationale trots, de KPN. Ook bij hen overheerst het gevoel dat het wel goed zit met het product en de kwaliteit. Ook bij hen lijkt het of een aantal slimme mensen heel goed heeft gekeken naar de kleine prijsjes voor een mobiel telefoongesprek. Alleen dan niet vanuit het perspectief van hun klant, maar vanuit hun eigen portemonnee.

Wat is namelijk het geval? Laat ik een voorbeeld geven van waar mijn oog op viel, toen KPN haar laatste prijswijziging net voor de Kerst en Oud- en Nieuwperiode aankondigde.

In een bijlage bij een brief en ook in dit document, die KPN aan haar zakelijke klanten heeft verstuurd, staat dat het ‘starttarief’ voor een mobiel gesprek nu € 0,07 (7 €cent) gaat worden. Dat is iets duurder dan het was, maar ja, dat geldt voor veel dingen in het leven. En het staat wat achteraf, maar goed, slimme marketing hè…

In de officiële documenten , die onderaan de pagina van de speciale actiesite van KPN (tabblad ‘tarieven’) kan worden gedownload staan de exacte tarieven. KPN heeft tevens de nauwkeurigheid van de tarieven wat opgevoerd van 3 naar 4 cijfers achter de komma: een ‘starttarief’ was eerst € 0,057 en wordt nu € 0,0749.

Pardon? Ja, dat is € 0,0049 ofwel bijna een halve cent meer (we hebben het daadwerkelijk over de ‘kleintjes’). Of ookwel 7% meer.

Als u de regels voor afronden kent, en die kent u, dan weet u dus ook dat hier niets ongeoorloofds gebeurt. Het is wetenschappelijk correct en – ik heb vertrouwen in de slimme mensen bij KPN; zeker de juristen – er is ook juridisch niets op aan te merken. Je mag (en moet zelfs) € 0,0749 gewoon afronden tot € 0,07. Nog net, dat wel: € 0,0750 moet je afronden tot € 0,08.

Waarom moet ik hier nou zo nodig over zeuren? Het kan toch gewoon toevallig zijn, of het resultaat van een gedegen marktstudie? Dat kan, natuurlijk. Ik ben inderdaad achterdochtig van aard, zeggen mensen die mij kennen. Maar als exact dit ‘truukje’ (ik kan het echt niet anders noemen) bij alle vier de tarieven voor bellen binnen Nederland wordt toegepast (niet voor SMS’en en datagebruik), dan krijg ik een donkerbruin vermoeden van vooropgezette slimmigheid.

Comments ( 0 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *