31
mei

De terminale telefoontik

Killer VoIP App pleegt euthanasie op belminuut

Mobiele providers klagen al langere tijd dat inkomsten uit SMS sterk teruglopen. De verschuiving van traditioneel SMS naar andere messaging services zijn duidelijk zichtbaar. Wat er nu gebeurt heeft echter veel meer gevolgen voor hun inkomsten. Door het aannemen van de wetgeving mbt netneutraliteit verdwijnt usage based billing van telefoonverkeer doordat het wordt gekannibaliseerd door VoIP applicaties. Deze wetgeving zorgt ervoor dat providers [[VoIP]] verkeer niet mogen blokkeren of afknijpen. Tevens wordt de beschikbaarheid van mobiele netwerken en Hotspots voortdurend verbeterd, waardoor VoIP Apps beter te gebruiken zijn.

KillerApp

[[WhatsApp]] is succesvol doordat het niet gebonden is aan een merk Smartphone of een OS, het is gratis of goedkoop en het werkt. Geen gedoe met nieuwe contacten, closed user groups of opnieuw mensen uitnodigen maar door gebruik te maken van het mobiele nummer dat je al van iemand hebt, een relatie leggen. Nu alle ingrediënten aanwezig zijn, is het wachten op de juiste App waar we als gebruiker massaal voor gaan kiezen. Er zijn tal van kandidaten, zoals: [[Skype]], Viber, Facebook, Nimbuzz, VoipBuster, Rincredible, Fring, etc.

And the winner is?

Als WindowsPhone 8 doorbreekt, heeft Microsoft een sterke troef in handen met Skype, voor de zakelijke gebruiker met MS Lync kan dit een uitkomst zijn. Facebook rolt op dit moment ook een VoIP dienst uit. Als de grote massa consumenten dit gaat gebruiken heeft de rest het nakijken. Maar wat gebeurd er als WhatsApp telefonie integreert? WhatsApp staat al op circa 80% van de Smartphones geïnstalleerd. Er zijn veel Apps, zoals Viber, die bijna hetzelfde doen als wat WhatsApp, alleen dan voor spraak. Deze worden alleen nog niet grootschalig gebruikt. Wellicht doordat er te veel versnippering en onbekendheid is, ondanks dat zijn er wereldwijd 140 miljoen Viber gebruikers.

Top drie

De top drie waar ik op dit moment op gok bestaat uit: Skype, Facebook en Ringcredible. Als mobiele providers niet aan traditionele geldstromen blijven vasthouden zouden ze zelf een VoIP App kunnen introduceren. Het gevolg is op korte termijn omzetderving op telefoontikken, daar staat echter klantbehoud en inkomsten uit VoIP tegenover.

Zakelijk belang

Zakelijke gebruikers hebben duidelijke voordelen bij VoIP apps: lagere transparante kosten en meer functionaliteit. Natuurlijk mogen we bekende valkuilen zoals security en [[roamingkosten]] niet vergeten, al is het de vraag hoe lang roamingkosten binnen de EU nog blijven bestaan.

 

 

Richard Sinjorgo, Inkoop adviseur UC bij Excentel

Comments ( 2 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *