30
mrt

Teloorgang van het telefoonnummer

Steeds minder ken ik er uit mijn hoofd. Het telefoonnummer van mijn ouderlijk huis, die weet ik nog wel. Maar zelfs het mobiel van mijn partner en het hoofdnummer van de zaak: ik krijg ze maar moeizaam in mijn hoofd. Gelukkig is het een aflopende zaak, binnenkort is het telefoonnummer verdwenen, of hoogstens net zo belangrijk als een IP-nummer…

SIP kijken helpt niet

De eerste poging¬†om via internet te kunnen bellen heet SIP. Zoals zo vaak een imitatie van een ouderwetsche technologie met een nieuwerwetse. Niet onlogisch voor een oplossing die al honderd jaar zijn nut heeft bewezen.¬†Maar door de focus op het bestaande telefoneren profiteer je minimaal van de mogelijkheden van de nieuwe technologie van [[VoIP]]. Dat wordt nu wel anders, met [[webRTC]] aan de horizon…

Bellen zonder telefoonnummer

Behalve als interessante gestandaardiseerde technologie is de betekenis van WebRTC nog moeilijk te bevatten. WebRTC gaat de wereld veranderen die nu ‘gevangen zit’ in zinnetjes als:

  • Voor meer informatie, advies of een offerte: bel ons op telefoonnummer….
  • Het nummer van onze helpdesk is …
  • SMS “Help” naar nummer ….
  • Je kunt me altijd bellen op nummer…
  • Mijn mobiele nummer staat op mijn visitekaartje
  • Het algemeen (hoofd-)nummer is doorgeschakeld naar de receptioniste
  • Ik kan het telefoonnumer van de Zakelijke Helpdesk niet vinden op de website…

WebRTC werkt namelijk (ook) zonder telefoonnummer. En bovenstaande zinnen zijn volledig betekenisloos zonder “telefoonnummer”… probeer maar!

WebRTC – communiceren zoals het kan met internet

Direct contact – of in het engels: Real Time communications. Zonder eerst “een gesprek op te zetten”, “een belletje te doen” een “videoconferentie te schedulen” een “confcall te starten”. Maar gewoon zoals dat gaat op internet – klik – klaar. On demand, wederom voor de anglofielen.

Niet meer bellen en kijken of iemand opneemt. Je stuurt een bericht of bezoekt een webpagina en klikt zo nodig door naar een teleconferentie.

Geen ingewikkelde randapparatuur, geen gespecialiseerde soft clients of mobile apps, gewoon direct “op internet” oftewel “in de browser” (clientless…). Bereikbaar zijn voor iedereen zonder dat je een telefoonnummer (en een abonnement) MOET hebben…

Weg telefoonnummer

En als er niks te bellen is, is er ook geen nummer meer nodig. Is dat jammer? Misschien voor een paar mensen wel, maar het gros van de gebruikers zal zich binnenkort verbazen dat er ooit (telefoon)boeken vol mee werden geschreven….

Comments ( 0 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *