Automatisering Gids wijdt een hele voorpagina (van de bijlage… dat wel) aan een interview met Koen Klooster, Founding Partner van adviesbureau Verdonk, Klooster & Associates (VKA, voor intimi). Hij houdt het voor gezien en gaat na 20 jaar VKA met sabbatical.
We krijgten nog wel een boodschap mee. Een paar zelfs:
We moeten oppassen dat de consolidatie in de Telecommarkt niet tot ‘hermonoplisatie’ leidt.
Het gaat niet om de infrastructuur, maar om de inhoud.
Technologie is geen successfactor maar een faalfactor.
Wat de eerste boodschap betreft. Gelukkig hebben we de Nma en de OPTA en tig aanbieders van Telecom-diensten. En ja KPN is nog steeds groot, op de consumentenmarkt zelfs de grootste. Maar we passen op, Koen.
De tweede boodschap. Natuurlijk valt er geld te verdienen met inhoud, ook wel ‘content’ genoemd in het jargon. Dat er geen geld te verdienen valt als leverancier van Telecommunicatiediensten is echter de grootste misvatting van de afgelopen 10-20 jaar.
Nee… een stuk kabel in de grond stoppen is niet zo heel moeilijk (als is daarmee tijdens de internetbubble wel toevallig het meeste geld verdiend…). Maar telecombedrijven – vaak wat denigrerend ‘kabelaars’ genoemd – doen ook wel iets meer. Er schijnt nogal wat electronica bij te komen kijken die ook beheer moet worden (het lijken wel computers…), automatisering & administratieve processen, internationale logistiek, hele servicedesks (soms in India), productdevelopment etc., marketing, … , je schijnt te moeten factureren.
En weet je nou wat er in de praktijk blijkt? Dat telecomleveranciers, die een eigen stukje strategische kabel direct bij hun klanten naar binnen hebben liggen, tegen
Comments ( 0 )