Telecom en ICT kenmerking zich door een hoge innovatiesnelheid. Ieder dag weer een nieuw apparaatje ideetje en natuurlijk het bijbehoren buzzword.
Smartphone, VoIP, Skype, PDA, Web 2.0, AJAX, UMTS, HSPDA, PodCast, Vodcast, iTube, Google….
En een hele horde zelfverklaarde trendwatchers, goeroes, bloggers huppelt als blije kleuters achter deze marketing balonnetjes van de betreffende bedrijven aan. En alle -ook de serieuze- media slikken het met hetzelfde gemak als tijdens de Internet Bubble.
Herbert Blankesteijn, Vincent Everts (ICT Evangelist, noemt hij zichzelf). De wijze waarop de onderwerpen die zij aansnijden in de media worden besproken ontstijgen het niveau van RTL Boulevard vaak niet veel.
Ieder nieuwtje wordt gepresenteerd als weer een revolutie, die ons gehele leven volledig zal gaan veranderen, bedrijven van de aarde gaat vegen, de markt opnieuw definieren etc etc.
Maar wat is de praktijk; wat is de relevantie van al dit nieuws? Wie relativeert al dit nieuws en plaatst het in de context van de weerbarstige werkelijkheid, waarin we te maken hebben met wat vaak -negatief- met ‘legacy’ wordt aangeduid? In veel gevallen is een erfenis een meevaller – in de ICT heeft het de negatieve klank van Problemen, die ons geboeid houden aan het verleden. Het gaat niet om de nieuwe techniek het geinige apparaatje, het geniale nieuwe concept, het gaat om het daadwerkelijk gedrag van mensen veranderen. En dat kan lang duren.
Laten we wel wezen: de ambtelijke molens draaien traag, maar de implementatie van dit soort ontwikkelingen gaan niet veel sneller. De overgang van analoge naar digitale telefonie, de implementatie naar breedbandige communicatie, implementatie van VPN’s, mobiele datacom enz enz. Allemaal aangekondigd als revoluties, hebben er vijf jaar of meer over gedaan om substantieel invloed te krijgen op hoe we werken in de telecommarkt.
Achteraf gezien blijken dan ook nog vaak zaken, die niet als revolutionair werden gezien de grootste impact te hebben op het daadwerkelijke gedrag van de telecom-gebruiker. Ik breng hier alleen even zaken als e-mail en SMS in terug in gedachten (wie heeft hierover ooit de revolutie gepredikt??).
Het wordt tijd voor een tandje meer Historisch Besef. Niet de mogelijkheden van weer iets nieuws bepalen het succes ervan, maar de werkelijke behoefte en de eenvoud om het -geleidelijk- in de dagelijkse leven in te voeren. Ik zoek een kruising van al deze Goeroes met Willem Dijkhuis (Geen Heden Zonder Verleden), zodat we wat meer het beeld krijgen van “Geen Toekomst Zonder Heden”.
Of moet je daarvoor echt boven de 50 zijn?
Comments ( 0 )