04
nov

Mookerheide

Wanneer je iemand wilt overtuigen zijn er twee effectieve strategieën, weet ik sinds mijn jonge jaren. Of je hebt een paar goede argumenten die berusten op feiten en je weet die ook over te brengen. Of je gaat heel hard roepen dat je gelijk hebt. Beide leiden in veel gevallen  tot succes.

In het eerste geval is de wederpartij een medestander geworden, die binnen het eigen kamp hebt gehaald. Dat zou er zomaar toe kunnen leiden dat deze je boodschap verder gaat verbreiden.

De tweede strategie leidt meer tot een houding van ‘het zal wel, maar ik wil het toch eerst zelf zien’ of in het ergste geval tegendraads gedrag.

Toch zien we in de reclamewereld heel veel voorbeelden van de eerste methode. Heel hard roepen dat je prima diensten biedt, dan zal het wel overkomen. Vandaag kwam ik er weer zo eentje tegen, in dit geval van T-Mobile.

Voor de minder ingewijden in de telecom: T-Mobile heeft lang de naam gehad dat haar netwerk niet zo goed was. Dat was in het begin ook zo, want Libertel en KPN waren al lang van start, toen T-Mobile er nog bij kwam.

Omdat de gegevens over dekking niet eenvoudig te interpreteren zijn – het blijft radio, en dat stoort nog wel eens – lijken de aanbieders eensgezind afgesproken te hebben om ze dan maar onder de pet te houden. De klant zou zomaar de verkeerde conclusie kunnen trekken.

T-Mobile vond het blijkbaar nodig, dit volgens hen verkeerde beeld uit het verleden voor eens en voor altijd te corrigeren. Dit is de betreffend reclamespot over dekking op de Mookerheide, en hier heb ik het voor degenen zonder geluidskaart even uitgeschreven:

“Om onze zakelijke doelgroep te overtuigen van de kwaliteit van T-Mobile netwerk, staat onze klant – Tonnie Klein Hemmink, directeur Wegener ICT Media, op de Mookerheide bij Heumen. Tonnie, heb je bereik?”

Tonnie: “Ja hoor, het uhh… bereik is hier uhh … heel goed, fantastisch zelf.”

“U hoort het: aan ons netwerk zal het niet liggen. Bovendien heeft u de keuze uit de meest moderne en geavanceerde mobiele telefoons, zoals de iPhone 3GS. Geef toe, je komt verder met T-Mobile. Kijk op T-Mobile.nl/zakelijk…”

Het gaat er natuurlijk niet om, dat uw collega’s zo fijn kunnen bellen op deze mooie heide. Het heeft er meer de schijn van dat T-Mobile een beeld wil scheppen dat er overal een goede dekking is. Ook bij u binnen in het kantoorpand op de 10-e etage en in de fabriekshal.

Het was natuurlijk ook mogelijk geweest de echte meetgegevens openbaar te maken en leesbaar voor iedereen die daar nieuwsgierig naar is. Misschien nog wel goedkoper ook, dan een reclamespot. Waarom kiest T-Mobile daar niet voor?

Overigens ligt Heumen vlak bij de A73 (ik moest het toch even opzoeken) en niet midden op de Mookerheide. Wie gaat er eens kijken of er echt goede signaalsterkte is op de hei? Gewoon voor de lol.

Comments ( 0 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *