20
mei

OPTA… Overheid Plaagt Telecom Aanbieders?

Waakhond laat tanden zienVandaag was het weer helemaal raak. Minister  Maria van der Hoeven (Minister van EZ) gaat telecom aanbieders dicteren hoe hun website er uit moet zien. Het moet helder en duidelijk; alle tarieven op een pagina. En de OPTA gaat het controleren.

Begrijp me niet verkeerd. Al een aantal jaren zijn transparantie en integriteit een terugkerend thema. Zeker als het gaat om de tarieven van onze – met name mobiele – providers. Dat kan moet beter.

Tot zover is (bijna) iedereen het wel eens. OPTA, EZ, de politiek, de Europese Commissie, de Consumenten bond, … En uit de praktijk weet ik dat ook de providers zelf wel reden voor vereenvoudiging zien. Maar hoe dan?

Het helpt niet om te blijven herhalen dat het simpeler moet, transparanter, duidelijker, eerlijker, en verzin nog een paar synoniemen. Concreet beleid helpt wel. Hoe willen we het dan?

Even de feiten op een rijtje zetten:

  • Een klant moet inzicht hebben in zijn kosten – de onderste regel op zijn factuur
  • Een klant heeft recht op inzicht in een specificatie – de gespreksspecificatie, ofwel het belprofiel
  • Een provider bepaalt zijn eigen tarieven – we hebben immers de markt geliberaliseerd, en maakt deze eenvoudig inzichtelijk.

Waar het nu om draait: hoe bepaal ik mijn totale kosten? Gelukkig is daar een formule voor:

 Kosten = Gespreksspecificatie X Tarieflijst

Als we nou een provider verplichten om vooraf, op basis van het profiel van de (toekomstige) klant de totale werkelijk kosten te berekenen… Zijn we er dan? Het lijkt er wel op:

Klant: Wat kost dit abonnement?
Provider: Dat hangt af van uw belprofiel.
Klant: Alstublieft, dit is mijn belprofiel.
Provider: Dan kost dit abonnement u zoveel.
Klant: Vriendelijk bedankt… (Ik ga het nog even vergelijken)

In de zakelijke markt werkt het al geruime tijd zo, hoewel het daar ook niet altijd vanzelf gaat. Wellicht kan de overheid nog helpen met het benadrukken van de bovengenoemde basisrechten en het controleren van de uitvoering. Een standaard methode om het belprofiel te bepalen zou zeker ook helpen.

Dan kan de markt zijn werk doen, hoeft de overheid geen bedrijven meer te plagen met regels voor hun website en kan OPTA blijven waakhonden.

Comments ( 0 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *