Na 25 jaar heb je veel ‘sales-pitches’ van providers gezien en gehoord. Meestal komen ze in de vorm van Powerpoint-presentaties – tegenwoordig ook prezi’s. De vormgeving verandert maar de inhoud – en dan vooral de USP’s (Unique Selling Points) raken wat sleets. Zelfs zo versleten dat ze geen enkel effect meer hebben, behalve dat ze verveling of irritatie opwekken.
Graag maak ik met alle marketeers en sales-goeroes de afspraak dat we de volgende clichés nooit meer gebruiken. ‘We’, want ook ikzelf heb er aan meegedaan…
7 verboden woorden (de eerste 7):
- Partner – al dan niet vooraf gegaan door ‘Strategic’
- Ontzorgen – zelfs mijn spellingscontrole keurt deze af
- Global coverage – tenzij er daadwerkelijk vestigingen in Oezbekistan en Kenia zijn
- Solution – ook niet de ‘Managed’ variant en zeker niet met ‘Total’ ervoor
- Onbeperkt gebruik – zeker niet als je ervoor moet betalen
- Garantie – ook niet in een Service Level Agreement – tenzij er een substantiële (financiële) waarborg gegeven wordt, ook voor gevolg schade.
- Flexibel – met als uitzondering, waneer er iets verbogen moet worden
Ik ben niet van plan ze te gaan uitleggen. Dat is namelijk niet ‘the point’. Het probleem is dat iedereen ze gebruikt. Daardoor zijn ze volledig nutteloos – en irritant – geworden.
Het kenmerk van USP’s is dat ze uniek zijn (duh..) en daarmee onderscheid creëren. Daarvoor staan ze in een ‘sales-pitch’.
Wat dan wel, is de logisch vervolgvraag. Daar is geen eensluidend antwoord op – ze zijn namelijk verschillend…
Wel kan ik zeggen, dat ik vroeger al graag “zoek de tien verschillen” speelde. En nog steeds kunt u me daarvoor bellen.
Geïnspireerd op Useless Sales Pitch Slides #1, door Rolf Jester
RT @TelePhorum: Useless Selling Points: Na 25 jaar heb je veel ‘sales-pitches’ van providers gezien en gehoord…. http://t.co/Kq6uLrDs2k