Ook in het MKB is het aantal mobiele apparaten zeer sterk toegenomen en brengen meer en meer medewerkers hun eigen smartphones en tablets mee. Het beheer zouden de ondernemingen liever overlaten aan derden, maar doordat een passende prijsstructuur bij veel leveranciers nog ontbreekt, is deze markt nog niet zo booming als had gekund.
Transparantie en prijs bottleneck voor MKB voor abonnees
Een hogere productiviteit is het belangrijkste doel dat het MKB heeft met mobiele diensten. Het beheer van de steeds grotere aantallen mobiele elektronische apparaten binnen hun organisatie vormt hiervoor echter een belemmering. Vooral de beveiliging en de verschillende platforms en mobiele apparaten maken het beheer ervan complex voor een organisatie in het MKB. Zij kijken daarom steeds meer naar serviceproviders die het beheer voor hen kunnen verzorgen. Dat blijkt uit een enquête [PDF] onder 54 Europese MKB-ondernemingen die Forrester Consulting ondervroeg over hun plannen op het gebied van [[MDM|MDM (Mobile Device Management)]]. Het rapport werd samengesteld in opdracht van SAP en MDM-leverancier [[VeliQ]].
“Als service providers het goed doen, kan dit een goede markt worden”, zegt Henning Dransfeld, analist bij Forrester. “De producten die beheerd moeten worden, zijn er nu eenmaal al. De gebruikersorganisaties willen profiteren van de ervaringen van hun service providers. Maar dienstverleners moeten dan wel met commerciële modellen komen die transparante en flexibele prijzen bieden.”
Dat houdt in dat licenties niet langer afgerekend moeten worden per apparaat maar per gebruiker. “Een gemiddelde gebruiker heeft nu diverse apparaten tegelijk in gebruik. Hij zou dan al snel drie licenties moeten afnemen voor hetzelfde product. En dan heb je straks ook nog een smart watch, Google Glass enzovoort”, zegt Dransfeld. “Dit is niet eenvoudig, want je moet kunnen traceren of het altijd dezelfde gebruiker is die die apparaten gebruikt. Daar is nog geen perfect model voor, ook vanwege privacyproblemen; in hoeverre mag je een gebruiker digitaal volgen.”
Ook aan de prijzen van grensoverschrijdend gebruik van telefonie moet wat gebeuren. “Als je niet oppast, niet alles heel precies op orde hebt, dan loop je de kans op een ‘billshock’. Roamingkosten kunnen dan oplopen tot 10.000 euro per maand.” Telecomoperators moeten die prijsmodellen aanpassen. Dat gebeurt nu ook wel, geeft Dransfeld aan. “Er komt langzaam maar zeker nu een eind aan die hoge [[roaming]] tarieven. Men investeert heel veel in wifi en gaat steeds meer voor vaste prijzen.”
Wensen MKB
Waarin het MKB verschilt van grote organisaties is dat het veel sneller beslist over de aanschaf van MDM. Dat komt ook doordat in kleinere organisaties nog veel vaker de CEO of CFO beslist over zo’n investering, terwijl dat in de grotere organisaties vaker de CIO is. “De CEO’s en CFO’s gaan dan voor transparante, flexibele oplossingen en liefst ‘as-a-service’. Het moet opex-based zijn; men wil geen capital investments doen.”
Bedrijven die hier willen winnen moeten volgens Dransfeld zorgen voor transparante producten, die makkelijk – dus snel – zijn uit te rollen en een duidelijke prijzenstructuur hebben gebaseerd op de gebruiker. Van belang is ook dat je als dienstverlener de lokale wensen en eisen kent van het MKB. “Bedenk dat standaard voor de meeste MKB’ers genoeg is; zij willen zich niet onderscheiden met de manier waarop hun mobiele infrastructuur wordt beheerd.”
Klein of groot?
De markt voor Mobile Device Management is erg aantrekkelijk voor grote spelers. Zij doen overnames van kleinere spelers in deze markt om hun positie te versterken. Zo nam IBM eind vorig jaar nog Fiberlink Communications over en VMware enkele weken geleden [[AirWatch]]. Het Nederlandse VeliQ is een kleine speler in deze markt met zijn cloudoplossing MobiDM, voor gecentraliseerd beheer van mobiele toegang tot bedrijfsdata en -content. Kan zo’n kleine speler nog opboksen tegen hun grote concurrenten in deze markt?
Dransfeld: “Kleinere spelers zoals VeliQ hebben niet dezelfde resources voor innovatie als grote spelers zoals AirWatch in combinatie met VMware en IBM met Fiberlink. Dan zijn een sterk ecosysteem en focus de belangrijkste succesfactoren. VeliQ heeft een sterk ecosysteem met SAP en grote providers als T-Systems, KPN en Portugal Telecom. Hun kracht is eenvoud waardoor de oplossing makkelijk uit te rollen en zelf in te richten is. Een beheerder kan dat. Met dit cloudmodel willen klanten dat iets simpel kan. Ook hun resellers willen dat, want zo hoeven ze geen complexe diensten te leveren aan hun toch vaak kleine klanten.
Op termijn moet de oplossing wel smarter worden met complexere functionaliteit. De grote concurrenten zullen beter worden in de eenvoud, waar VeliQ zich nu mee onderscheidt. Stilzitten kan niet. Funding is daarbij van groot belang, dan houdt het zijn momentum.”
Auteur: TANJA DE VREDE ANALYSE
Dit artikel is op 4 MAART 2014 verschenen in Automatiseringgids
Comments ( 0 )