Een niet meer weg te denken onderdeel binnen een IT omgeving is de [[hypervisor]], de virtualisatielaag waarop virtuele servers en/of werkplekken kunnen draaien. De hypervisor zorgt voor onder andere hardware-onafhankelijkheid, schaalbaarheid, flexibiliteit en mobiliteit. Voordelen waar elke organisatie behoefte aan heeft.
Als we kijken naar de verschillende leveranciers van [[hypervisor]]-platformen, dan zijn er diverse spelers in de markt. Tot voor kort zagen we een duidelijke voorkeur ontstaan voor bepaalde leveranciers. Vaak kwam dit door positieve of negatieve ervaringen uit het verleden, een stuk geschiedenis van een bedrijf, [[licentie|licentiemodel]] of een dergelijke reden. Maar de vraag is: “wat doet het er nog toe?”.
Elke leverancier heeft zijn eigen technieken en functionaliteiten aan boord, met wellicht elk een andere naam. Als we primair kijken naar de functionaliteiten van een hypervisor, dan voldoen alle leveranciers hieraan. In een aantal scenario’s kan er toch een sterke voorkeur zijn voor een bepaalde leverancier, omdat er bijvoorbeeld reeds andere componenten van deze partij aanwezig zijn of omdat alleen zij ondersteuning bieden
Uiteraard spelen de wensen en eisen vanuit de organisatie een zeer belangrijke rol. Technieken om een [[virtuele machine]] hoog beschikbaar te maken of zonder downtijd te verplaatsen tussen servers is al een “standaard” functionaliteit. Zaken als flexibiliteit, mobiliteit en schaalbaarheid zijn punten waar klanten zich meer druk om zouden moeten maken. Hoe schaal ik mijn platform eenvoudig en snel, op het moment dat ik het wil? Hoe kan ik mijn componenten die mijn bedrijfsproces faciliteren snel en eenvoudig voorzien van meer resources, zonder daarbij de processen te verstoren?
Schaalbaarheid en flexibiliteit is absoluut belangrijk binnen een gevirtualiseerde omgeving. Eenvoudig en snel opschalen van resources wanneer een klant dit graag wil. Maar ook het naar beneden schalen van resources wanneer een klant dat wil. Denk aan een periode waarin tijdelijk meer capaciteit benodigd is, bijvoorbeeld een webserver front-end of een database-omgeving.
Uitgaand van een [[Private Cloud|private]] of [[Public Cloud|public cloud]] gedachte, is er eigenlijk geen voorkeur meer voor hypervisor en telt enkel maar één ding: de virtuele machine moet 24×7 beschikbaar zijn. De klant (tenant), moet zich niet meer druk maken of bezig houden met de hypervisor. De [[Cloud provider|cloud provider]] of zelfs de eigen beheerafdeling stelt een virtuele machine ter beschikking met daaraan gekoppeld een [[Service Level Agreement|SLA (Service Level Agreement)]]. De klant betaalt enkel voor de zaken welke hij afneemt in private of public cloud.
In het maken van een keuze voor een hypervisor, zien we duidelijk een verandering plaatsvinden. Steeds vaker wordt de keuze functioneel bekeken en speelt de techniek een minder belangrijke rol. Ook het financiële aspect speelt een zeer belangrijke rol, waarbij de [[ROI]]-periode een doorslaggevende factor kan zijn.
Kortom, door kritisch te kijken naar de behoefte vanuit de organisatie, maakt de product keuze vaak niets uit. Primair inzoomen op de bedrijfsprocessen en bekijken wat de eisen en wensen zijn vanuit de organisatie is een steeds vaker voorkomende aanpak. En welke hypervisor uiteindelijk zal worden ingezet is niet belangrijk, het zijn tenslotte de functionaliteiten die van belang zijn.
Artikel geschreven door Mark Swinkels, Solution Specialist bij [[De Ictivity Groep]]
Comments ( 0 )