Telecommunicatie staat niet hoog op de agenda van bedrijven, het wordt veelal gezien als een noodzaak of voorziening. Een meerderheid van de bedrijven heeft daarom geen strategische visie op telecommunicatie, blijkt uit onderzoek van Conclusr. Kostenbesparing is de belangrijkste drijfveer bij een investering in bijvoorbeeld VoIP.
Telecom grote kostenpost
De bestedingen die bedrijven jaarlijks doen aan telecommunicatie zijn niet gering. Zo’n 42 procent van alle bestedingen aan ICT gaan naar tele- en datacommunicatiediensten.
Dat maakt het des te opvallender dat bedrijven amper een strategische visie op telecommunicatie hebben.
9 procent van de bedrijven wil overstappen naar [[VoIP]] en dat is daarmee al de belangrijkste uitdaging voor het Nederlandse bedrijfsleven. Kostenbesparing op telecom, een streven van 4 procent van de bedrijven, is al nummer 2 op die lijst.
Kosten besparen door VoIP
Met de overstap naar VoIP als belangrijkste uitdaging lijken bedrijven toch nog enigszins een strategische visie op telecommunicatie te hebben.
Dat is echter maar schijn. Ook die keuze is vooral ingegeven door mogelijke kostenbesparingen. Bijna twee derde van de bedrijven die over willen stappen op VoIP, hoopt daarmee in de kosten te snijden. Vervanging of modernisering van de apparatuur zijn twee andere belangrijke motieven voor die keuze.
VoIP als eerste stap
Wanneer alle communicatiemiddelen, communicatieapparatuur en media zijn geïntegreerd, wordt in dit onderzoek gesproken van Unified Communications. Een kwart van de bedrijven die VoIP gebruiken ziet VoIP als middel om tot [[Unified Communications]] te komen, zodat gebruikers met iedereen in contact kunnen komen, waar ze ook zijn. Het gebruik van Unified Communcations neemt langzaam maar zeker toe. In dit groeitempo zal in 2015 ongeveer een op de vijf bedrijven gebruik maken van Unified Communications.
bron: AutomatiseringGids
Download ook ons whitepaper over Unified Communications
Comments ( 0 )