27
aug

Leve het CDR

CDR? Nieuw soort CD? Afsplitsing van het CDA? De nieuwste feature op de Lexus SUV? Nee: het gaat hier om een relatief oud, maar nog steeds ondergewaardeerd stukje informatie. CDR staat (in telecomland dan) voor: “Call Detail Record”, oftewel ‘gespreksgegevens’.

Van ieder gesprek, of het nou via een vaste of mobiele telefoon verloopt, of het nou intern, lokaal of internationaal tot stand komt. Van ieder telefoongesprek worden een aantal cruciale gegevens vastgelegd; dat zijn er dus miljoenen, per dag. Providers doen dit, enkel en alleen om u een factuur te sturen (plus nog zo wat marketingactiviteiten…).

“Dus?????”, zult u wellicht denken. Nou, de mogelijkheden van deze CDR’s gaan verder dan u in eerste instantie zou denken. Laten we eerst eens iets verder kijken, wat er precies in een CDR staat.

Ten eerste staan er de oorsprong en bestemmingsnummers in; wie belt wie. Tevens vinden we in het CDR het tijdstip van de belpoging (al dan niet geslaagd) en de tijdsduur van het gesprek. Plus nog wat ‘technische informatie’, die voor ons als gebruiker niet altijd even interessant is.

Nou zijn de providers niet altijd even gemakkelijk geweest met het verschaffen van deze gegegevens. Maar zo langzamerhand heeft iedere zichzelf respecterende provider wel een ‘Callculator’, ‘VisionElite’, ‘E-bill’, kortom een manieer om CDR’s op te tellen en te sorteren.

Behalve dat u deze gegevens ‘De Top Tien Bestemmingen’, ‘De 10 Duurste Gesprekken’, ‘De 10 Bellers met de Hoogste Kosten’ en nog zo wat onbruikbare informatie gerapporteerd krijgt, kunt u met deze CDR’s wel degelijk interessante management informatie verzamelen. Bijvoorbeeld:

  1. Hoeveel (hoelang, wanneer, …) bellen de medewerkers van ons bedrijf onderling, tussen de vestigingen?
  2. Hoeveel bellen de medewerkers naar eigen mobiele nummers (en vice versa)?
  3. Hoevaak bellen mijn medewerkers extern, met klanten, met leveranciers (en vice versa)?
  4. Hoeveel belpogingen kost het om een collega aan de lijn te krijgen.
  5. Wat voor belgedrag vertonen mijn collega medewerkers?

De eerste vier vragen zijn essentieel om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen, bij het aangaan van contracten, abonnementen etc. met uw provider en om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen over VoIP (u weet wel: “gratis onderling bellen”) en andere technieken.
De laaste vraag geeft handvatten over hoe u zelf uw kosten in de hand kunt houden (bijvoorbeeld door geen ‘bromvlieggedrag‘ te vertonen).

Kortom, wie CDR’s tot zijn beschikking heeft inzicht in het gehele telecomgedrag van een bedrijf. En deze kennis kan te gelde gemaakt worden. Waar komt die CDROM met CDR’s ook alweer binnen?

Comments ( 0 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *