03
jun

De Telekrom ‘Manager’

Wanneer je een jaar of 20 geleden iets nodig had op telecom-gebied (of heette dat toen nog gewoon telefonie?), dan belde je met PTT Telecom (De PTT). Dan kwam er iemand uitleggen, wat er kon en misschien ook wat het ging kosten. Ja of ja, meer keuze was er niet. Punt uit en niks geen ‘manager’ voor nodig.

Wanneer je tegenwoordig gezegend bent met ‘de uitdaging’ dat je de telecom mag regelen voor een middelgroot bedrijf, dan liggen de zaken toch wat complexer. Even een paar vragen en dilemma’s die de beste man (of vrouw, maar vrouwen houden niet zo van deze functie…) op zich af krijgt:

Je moet minstens 2 keer per dag een vertegenwoordiger (meestal getiteld als ‘Key Account Manager’ of ‘Senior Consultant’) al dan niet vriendelijk en beleefd de deur wijzen. De targets zijn blijkbaar hoog…

Je krijgt een serieuze hoeveelheid ‘Marketing’ van de leveranciers over je heen gestort. In de vorm van mailingen, spam en uitnodigingen voor al dan niet interessante seminars, informatiebijeenkomsten en beurzen.

Je kunt kiezen uit 5 leveranciers van mobiele diensten, tig leveranciers van vaste telefonie, een dozijn ‘service-providers’, honderden ‘dealers’ of ‘business partners’ evenzoveel leveranciers van internet (“ISP’s”) en dan heb je ook nog de keuze of je je bedrijfsnetwerk door de afdeling automatisering of door een externe partij in de lucht laat houden.

Je moet kiezen met welke nieuwe trends (meestal gepresenteerd als ‘oplossing’ in kombinatie met een aantal onbegrijpelijke afkortingen: VoIP-oplossing) je nu weer wel of niet mee wilt doen en waarom dan wel of niet.

Je bent verantwoordelijk voor een kostenpost, die toch al gauw een procent of 3 van de totale kosten van je bedrijf bedraagt. En je kunt het belgedrag van je collega’s maar beperkt beinvloeden…

Je interne klantenkring bestaat uit al je collega’s. Echt allemaal, met allemaal hun eigen wensen, van directeur (Blackberry), verkoopleider (Smartphone) tot productie medewerker (met misschien nog wel een pieper of een portofoon…, maar toch minstens een gsm-tje)

Concurrentie vanuit de afdeling Inkoop, Facilitaire zaken en Automatisering, want die weten natuurlijk ook heel goed hoe en wat je moet doen.

En wat nou het meest telekrommend is… er zijn nog steeds bedrijven en instellingen (en het zijn er veel!), die deze funtie binnen hun organisatie niet kennen. Bedrijven, waarbij een aantal goedwillende mensen, vanuit hun eigen professionele achtergrond, het erbij mag doen.

De markt heeft zich stormachtig ontwikkeld, de liberalisering is ver gevorderd en de concurrentie is groot. Veel bedrijven gebruiken nog maar een fractie van hun nieuw verworven mogelijkheden. Dat kost ze dus geld, telekrommend veel geld, soms…

Comments ( 1 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *